۹ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۱:۵۹

تسخیری در جمع خبرنگاران:

منشور وحدت اسلامی اهرم بازدارنده تفرقه است

منشور وحدت اسلامی اهرم بازدارنده تفرقه است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مورد بیست و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی ابراز امیدواری کرد که منشور وحدت اسلامی با استقبال بیشتر علما و اندیشمندان رو به رو شده تا بتواند به عنوان ارزشمندترین کلید راهبردی در مناقشات مذهبی و اهرم بازدارنده تفرقه و جدایی در بین پیروان مذاهب اسلامی مورد توجه قرار گیرد .

آیت الله محمد علی تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری صبح امروز که در رابطه با بیست و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع منشور وحدت اسلامی؛ نقد و بازنگری برگزار می شود، گفت: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامی و پیگری راهبردی آن در ایجاد وحدت در جهان اسلام ، تدوین این منشور در دستور کار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قرار گرفت.

وی افزود: ابتدا پس از جلسات متعدد علمی و بررسی های لازم متن پیشنهاد منشور تهیه و تنظیم شد و تاکنون به امضای بیش از 2 هزار نفر عالم و اندیشمند از کشورهای اسلامی رسیده و پس از دریافت نظرات علمای شرکت کننده در بیست و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی، به عنوان ارزشمندترین کلید راهبردی در مناقشات مذهبی و اهرمی بازدارنده از ایجاد تفرقه و جدایی در بین پیروان مذاهب اسلامی خواهد بود.

آیت الله تسخیری یادآور شد: حتی پیش از برگزاری اجلاس بسیاری از متفکران و اندیشمندان جهان اسلام اعلام کردند که ما همین پیش نویس منشور را می پذیریم و نیاز به تغییر آن نیست اما ما به نقد و بررسی، بازنگری و ارائه پیشنهادات اصرار داریم از این رو کمیته ای متشکل از علمای مذاهب اسلامی را تشکیل داده ایم تا همه پیشنهادها را بررسی کنیم. دکتر عبد العزیز بن عثمان التویجری به عنوان دبیرکل آیسیسکو نیز پیشنهاداتی را ارائه کرده که قرار است خود در این کنفرانس شرکت کرده و پیشنهادهای خود را مطرح کند. عده ای از علما و فضلای حوزه علمیه نیز پیشنهادهایی در این زمینه ارائه کرده که به منظور تکمیل منشور در این کنفرانس ارائه خواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که هزاران امضا از علمای مذاهب اسلامی در این منشور قرار گیرد تا منشور وحدت اسلامی چارچوب تحرک اسلامی تلقی شده و برای اجرا در تمام زمینه ها مورد توجه قرار گیرد، تا جایی که ما می خواهیم این منشور به توده های جهان اسلام چون دانشجویان و دانش آموزان نیز برسد تا از نظر عملی تحقق یابد.

آیت الله تسخیری با اشاره به علت تأخیر در برگزاری این کنفرانس که قرار بود روز 15 فروردین ماه در هفته وحدت برگزار شود گف: این تأخیر به علت تعطیلات کشور بود که تاریخ کنفرانس را یکماه به عقب انداخت اما متعهد می شویم که کنفرانس بعد در هفته وحدت برگزار شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: در طول تاریخ برگزاری این کنفرانس تاکنون این تعداد شخصیت برجسته برای شرکت در کنفرانس اعلام آمادگی نکرده بودند در این کنفرانس بیش از 200 شرکت کننده از 45 کشور جهان در کنفرانس حضور یافته و بیش از 600 نفر از داخل کشور برای شرکت اعلام آمادگی کرده اند.

وی با اشاره به اهداف این کنفرانس که همان ایحاد وحدت، زمنیه های اتحاد، همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و اندیشمندان است گفت: این اهداف می تواند به نزدیک سازی دیدگاه های علمی و فرهنگی آنها در زمینه های فقهی، اصولی ، کلامی و تفسیری و بررسی مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه حل های مناسب و موضوع گیری در برابر آنها منتهی شود.

آیت الله محمد علی تسخیری همچنین در رابطه با محورهایی که این همایش دنبال می کنند، گفت: بررسی زمینه های تحقق تقریب، عقاید، فقه، فرهنگ، از بین بردن موانع تقریب و وحدت از قبیل تکفیر، رساندن اختلاف و درگیری تا مرز کفرو ایمان، سازماندهی تبلیغات اسلامی به منظور گسترش فرهنگ وحدت و مقابله با تبلیغات دشمن از جمله محورهایی است که بیست و یکمین کنفرانس وحدت دنیال می کند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: منشور وحدت اسلامی به عنوان محور اصلی این کنفرانس دربرگیرنده عصار مشترکات مسلمانان است. با اطمینان می توان گفت که مذاهب اسلامی در 90 درصد مشترک هستند در حالی که عده بسیاری این 90 درصد را فراموش کرده و بر 10 درصد نقاط اختلاف تمرکز می کنند.

وی همچنین تصریح کرد: بیش از 100 مقاله به دبیرخانه کنفرانس وحدت ارسال شده و 70 مقاله آن مورد پذیرش هیئت علمی قرار گرفته است. همچنین در این کنفرانس به مناسبت شصتمین سال اشغال فلسطین توسط صهیونیستها مراسم شبی با فلسطین برگزار می شود و جلسه ای هم با حضور اعضای داخلی و خارجی شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هیئت رئیس مجمع عموی برگزار خواهد شد.

نمایشگاه کتاب، ارائه 15 کتاب چاپ شده به مناسبت بیست و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی و تقدیر از شخصیتهای جهانی و همچنین اهدای جوایز به برندگان کتاب سال تقریب از جمله برنامه های حاشیه ای این کنفرانس محسوب می شود.

کد خبر 673440

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha